Har nu tillbringat ganska exakt 5 dygn i mitt födelseland Bangladesh, men det känns som en månad. Resan började med att en familjevän kidnappade mig vid Flygplatsen där Daniel Thomas väntat på mig i ca 2 timmar + betalat 200 Tk för att komma in i vänthallen - och dessutom fixat en bil som kom och hämtade mig. Vi lämnade av Daniel nån stans där han fick ta en riksha sista biten, och bilen skjutsade istället hem mig och Subroto Biswas till honom. Det var jättekul och jag fick prata med James från Keshopure i telefon (Keshopure är byn där jag bodde första åren i mitt liv).

Vi träffade även Ronny på bibelskolan CDC där han går sista veckorna innan examen, och även några andra som jag inte har en aning om vilka de är mer än att deras dotter gått i skola med Subrotos dotter (19 år).

Nästa dag fick jag kvällsmat hos "the Jennings" för första gången. Blev totalt tre måltider där på två dagar så det blev lite som hemma och de skjutsade även tillbaka mig till flygplatsen för att hämta min väska som kom ca 1,5 dygn efter mig till Dhaka. De tog även med mig till nån större festival som firas av imigranter från Nepal eller Himlalya eller så. En bengalisk vän som jobbar på UMU i Dhaka beskrev dem som att de hade Mongoliska drag, och jag tycker att det var en ganska rättvis beskrivning.

De var alla kristna så man kunde där köpa bilder på Jesus, Gandi och amerikanska kändisar. Var en jättefin sång- och dansuppvisning innan vi var tvungna att gå för att komma till Flygplatsen i tid trodde vi, men bilen var inte hemma när vi kom dit så jag fick dricka te istället och prata med ett par som också bor här i Bogra. Kommer troligen träffa dem i helgen.

Slutligen var det dags för avfärd mot Bogra, kan säga att alla som följde med mig till Israel i oktober och tyckte att de körde galet där, bör inte åka buss i Bangladesh. Daniel sa att vi åkte med det bussbolag som inte kör så farligt, och jag kan säga att det var chicken-race hela vägen till Bogra. Tappade räkningen på hur många omkörningar vi gjorde vid mötande trafik och tänkte att det bästa jag kan göra är att inte tänka på det så jag försökte sova istället. Lyssnade dock på en jättespännande bok vid namn "De fattigas bankir" av Muhammad Yunus och handlar om hur Grameen Bank bildades. Rekommenderas verkligen för alla som är intresserade av biståndsfrågor!
Väl framme i Bogra har jag redan gjort en hel massa saker, men det får nog bli ett nytt inlägg en annan dag. Dags att göra i ordning för sängen och läsa på lite inför imorgon. Kommer bli en lång dag med en stor utmaning. Ska ta mig tillbaka från Bogra city på egen hand för första gången imorgon, och det är inte lätt kan jag säga.. Men mer om det en annan dag som sagt.