Det hela börja med ett sms.
Efter 19 års studier är jag på väg att ta steget ut i verkligheten för första gången. Äntligen är jag framme vid den stora dagen då jag ser ljuset i slutet av tunneln - men först måste jag fixa ett exjobb och helst ett intressant sådant. Jag hoppades länge kunna göra det via en grymt bra student förening (faktiskt den största i hela världen) vid namn AIESEC. Vi AIESEC har jag personligen hjälpt massor med studenter att hitta intressanta praktikplatser utomlands, men tyvärr har de inte så jättemånga platser inom just solvärme som för tillfället är mitt stora intresse.
Lyckan kom dock från ett oförutsägbart håll åter igen (om det är nått jag har lärt mig i Uppsala så är det att man aldrig vet vilka dörrar som kommer öppna sig om man håller ögonen öppna). Som jag nämnde ovan började det hela med ett sms. Jag kommer fortfarande ihåg hur jag stod utanför Ångströms laboratoriet i Uppsala en dag i början av maj när jag fick sms:et. Minns att det var första sms:et från det numret så jag hade ingen aning om vem som hade skickat det men jag hade mina aningar.
I sms:et stod en mailadress och följande text:
/…/ mail adress till missions organisation med solenergis projekt i bangladesh. Litet men känner till större. Han är missionärsbarn.-s
När jag läser sms:et nu ser jag att det var undertecknat med s som i Sophie, men då tror jag att jag måste tänkt att det var en smile. Minns bara att jag log som en fåne åt att världen än en gång lägger precis det jag vill göra i knät på mig. Om det finns nått sådant som karma i världen, måste jag ha väldigt bra karma för att förtjäna ett så här bra liv!
På den vägen har det sedan fortsatt, via Ingenjörer och Naturvetare utan gränser i Uppsala fick jag veta att man kan få ett stipendium från Sida för att göra en “Minor Feild Study” (MFS) om man gör sitt examensarbete utomlands. Efter några mail med min nuvarande handledare Daniel Thomas på MCC, kom vi fram till vad jag kunde hjälpa till med.
Vid denna tidpunkten hade jag åkt ut på en Europaturné med Erik Lindelöw och Maria Widengren. Det var en grymt kul och lärorik resa då jag inte ens kände till begreppet Centraleuropa innan vi åkte. Jag fortsatte även kontakten med MCC under resan och bara några veckor efter att jag kom till baka till Uppsala skulle ansökan lämnas in om MFS-bidrag så jag var tvungen att jobba lite på resande fot för att få ihop allt.
Här kan man tycka att jag borde ha fullt upp och vara nöjd med det, men det är inte min stil. Minst 2-3 järn i elden samtidigt har varit mitt motto de senaste 4 åren och kanske är det för att jag vill ta vara på min ungdom, men jag tror att det har lika mycket att göra med att jag inte vet vad jag vill göra med mitt liv. Hur som helst läste jag en sommarkurs vid namn Mellanösterns moderna historia på distans från Umeå universitet i somras och det väckte ett speciellt intresse för Israel-Palestina konflikten. Jag kan t.ex. rekommendera en film på Google Videos för den intresserade:
Det resulterade i att jag anmälde mig till en 2 veckors resa till Israel i oktober 2010 samt tog upp en flera år gammal dröm att söka till Följeslagarprogrammet. Jag vet att jag tänkte på det i flera veckor innan jag faktiskt tog kontakt med dem och jag tror att det var det faktum att jag kom med i uttagningen fast det egentligen var för sent att skicka in en ansökan som gjorde att jag blev så uppjagad över att åka. Det slutade med att jag nog la ner en veckas jobb på ansökan och att hitta referenser, men det är jag otroligt glad över. Så jag kommer åka till Västbanken i februari 2011 och kommer då inte säkert kunna använde den här bloggen, men kommer garanterat skicka ut veckobrev varannan vecka (ca 1 sida). Om du är intresserad av att få dessa veckobrev är du mer än välkommen att skriva upp dig på min utskickslista: Vill du följa med mig till Västbanken?
Detta är lite bakgrund till hur jag påbörjade denna resa som troligen inte kommer avslutas fören i juni eller juli 2011. Så jag kommer ha en vecka i feb hemma i Sverige, men annars är det livet på luffen för min del detta året =)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar