Grameen betyder by på Bengali och för tillfället bor jag i en grameen vid namn Nondonkul ca 30 min med cykel från kontoret i Bogra. Har nu bott här ett antal dagar och börjar känna mig hemma med alla här. I alla fall med dem jag bor med som alla kommer från USA. Känner mig annars fortfarande lite utanför när jag inte förstår ett ord folk säger till mig - och folk är verkligen trevliga och vill prata med en för det mesta. Fast det är inte helt sant att jag inte förstår ett enda ord, jag börjar lära mig mer och mer och kan nu nästan räkna ända till 12! Nog för att kunna fråga om tiden och lite sånt, men tror det är bäst jag tar med mig min egen klocka ett tag till för att vara på den säkra sidan =)
Igår var första gången jag cyklade själv från Bogra till Nondokul vilket var ett äventyr i sig själv. Har cyklat den vägen ett antal gånger med Daniel Thomas, men det var först när man cyklade själv som jag verkligen fattade vart jag åkte även om jag fortfarande många gånger inte är säker var jag kommer komma när jag tar den ena eller andra vägen. Ibland har vägen täkts med hö på tork och då måste man även vara beredd på att det kan vara gropar man inte ser, men de verkar mest lägga ut gräset på tork där det är plant. I alla fall har jag inte åkt ner i nån grop ännu..
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar