Efter allt detta undrar kanske några av er vad jag då ska syssla med under 84 dagar i Bangladesh. Nå till att börja med har det varit otroligt roligt bara att vara tillbaka i mitt födelseland. Jag har en hel del minnen härifrån, men det mesta ser helt annorlunda ut och jag gör helt andra saker än då, så på många sätt är det ett helt nytt land jag upptäcker här.
Det andra jag ska göra är mitt exjobb som går ut på att undersöka om jag kan använda solfångare för att värma en torkplatta till ca 60-80 C. Denna torkplatta ska i sin tur torka stora ark av handgjort papper på olika pappersanläggningar runt om i Bangladesh. För att se hur de jobbar besökte jag och Daniel en anläggning i Feni och mätte upp lite temperaturer och vägde lite olika papper före och efter att de hade torkats på de befintliga torkugnarna som i Feni använder naturgas som bränsle. Detta har flera nackdelar, dels är det otroligt dåligt för miljön – men det är även brist på gas i Bangladesh då många bilar är gasdrivna, många använder gas för att laga mat och över 80 % av Bangladesh elektricitet genereras med hjälp av naturgas.
Projektet kan kännas ganska enkelt och är säker på att det skulle vara relativt enkelt i Sverige, men här är det ett helt projekt i sig att bara få tag på alla delar. Mycket finns på den lokala marknaden men allt går lite långsammare här och vissa delar måste man åka till Dhaka för att köpa. En del kommer t.o.m. importeras från Kina och några andra från USA, så på det sättet känns det lite som ett misslyckande då jag hade hoppats att bara använda lokalt tillgängliga produkter, men problemet är inte att de inte finns här, bara att det tar för lång tid att få tag på dem på den lokala marknaden att jag inte skulle hinna göra projektet om jag skulle köpa allt här. Om projektet lyckas kommer ett storskaligt försök med största sannolikhet använda endast lokala delar i allt utom solfångarna som fortfarande kommer importeras från Kina då de inte produceras lokalt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar