From Evernote: |
Bra sidor för att lära sig spela enkla låtar på piano |
Förra veckan köpte jag en begagnad keyboard på blocket.se och har nu försökt komma igång. Min plan är att om jag kan lära mig grunderna själv så kan jag försöka ta lektioner sen när jag är bättre en en tredjeklassare iaf. Hittills har jag lärt mig Ode to Joy, Jingle bells, blinka lilla stjärna, till paris, björnen sover och några till enklare klassiker. De första två lärde jag mig från en introducerande video som heter "Learn Basic Keyboards". Den går igenom grunderna i hur man ska sitta, numrering av fingrarna, vilka toner det finns osv. Men ger även några enklare övningar för att kunna spela två låtar. Jag har nu övat in dem så jag nästan kan spela dem det första jag gör på morgonen då jag bestämt ska vara tiden då jag övar varje dag.
Helst skulle jag vilja lära mig spela några fler låtar så jag kan ha en liten musikstund varje morgon framöver. Så jag letade vidare online och hitta denna braiga sida: http://www.boomwhacker.com/noter.php Där jag lärde mig några fler enklare sånger för att blanda ut de första två. Har även fått tag på en "piano for dummies" som jag hoppas kunna ta mig igenom framöver. På första filmen gav de tipset att man kan lägga upp sin träning så här:
1. Repetera några låtar du lärt dig innan.
2. Tekniska övningar - Typ för mig att ta ackord på rätt sätt.
3. Lär dig en ny sång.
Jag tyckte det lät som en jättebra ide, men det kräver att jag har nya sånger att lära mig. Har hittat noter till ett antal sånger men vet inte hur jag ska gå från C C D D E E D C ... osv till noter...
Men men, det får bli veckans utmaning tillsammans med det faktum att jag inte kommer vara hemma så mycket samt att plugget börjar dra igång på allvar nu!
Sist tänkte jag lägga in en fin bild på min fina keyboard där den står för stunden. Tror jag kommer vara tvungen att möblera om lite så den får en bättre plats.
Hej svejs!
/// micko
