Såg precis reportaget Fanget i mikrogjeld om Grameen Bank som visats på NRK i Tisdags. I reportaget visas en mörkare sida av mikrolån än den bild vi vant oss vid på senare tid. Jag läste dessutom precis De fattigas bankir av Muhhamad Yunus, där jag läst om historien bakom Grameen Bank och hur den byggts upp. Har läst om alla problem de har haft och allt motstånd mot hela idén från traditionella krafter i samhället. Det gör att jag har svårt att tro att bilden som visas i reportaget är helt riktig den heller.
Det är dessutom väldigt intressant att de i reportaget beskyller mikrolån för att plocka ut enstaka fall, och inte visa nån helhet, när det är precis vad de själva gör i reportaget!! Jag menar de pratar med lite folk som kan nått om statistik men som de säger är Grameen Bank bara låntagare till ca 1/3 av de undersökta kunderna. Dessutom visar resultatet av 2/3 har samma eller bättre standard med lånen, men istället pekar de på att 1/3 har problem att hantera sina lån. Betyder inte det att systemet fortfarande är bättre än att lämna de fattiga utan några möjligheter? Ur siffrorna skulle man kunna säga att 66 % får det bättre och det går absolut inte att säga att 1/3 av Grameen Banks kunder inte kan betala tillbaka sina skulder.
Till sist är min uppfattning att många fattiga har vant sig att framställa sig som fattiga och behövande för att få mer bidrag. Det är som en drog som förstör hela samhällen. Som förlamar dem att tro att nån annan ska fixa deras problem. Ett tydligt exempel på detta är att jag skulle tro att 100 % av Bangladesh befolkning känner till begreppet “Global Warming”, men jag skulle vara ytterst förvånad om ens 10 % skulle tänka att Bangladesh bidrar till den. Detta trots att över 80 % av Bangladesh el kommer från fossila gaskraftverk och att deras bilar saknar de flesta reningskrav som vi har på bilar hemma i Sverige. Att de dessutom är ca 160 miljoner personer gör att de samlade utsläppen faktiskt inte är försumbara. Det sagt menar jag dock inte att de ska fixa hela problemet, bara att de inte ser att de har nått med det att göra.
Kan bara avsluta med att säga att jag är frustrerad just nu. För en dag sen var Grameens alla projekt det bästa jag viste och nu inser jag att jag måste vara kritisk även till dem. För även om jag varken höll med om allt Yunus skrev i sin bok eller allt som sas i reportaget så från NRK så håller jag med om att allt säkert inte gått rätt till kring Grameen Bank, och att även detta projekt kräver en granskning – Precis som allt annat som föregår i Världen.. Kanske till och fildelning även om jag tycker att det mestadels har inneburit bra saker för världen i stort hittills.
/// micko
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar