onsdag 29 december 2010

Världen idag – ökad globalisering eller ökad segregering?

Som student på Uppsala Universitet har jag suttit i många seminarier och diskuterat hur den ökade globaliseringen kommer påverka världen. Det pratas vitt och brett om hur gränser försvinner och att varor och personer kan resa fritt i hela världen. Jag har själv rest med tåg från Sverige ända till Kroatien och det var först på gränsen mellan Slovenien och Kroatien som jag var tvungen att leta rätt på mitt pass för passkontroll. Detta är dock inte situationen för alla människor på denna jord.

Jag minns särskilt när jag skulle resa till Vietnam för några år sedan och gick till Vietnamesiska ambassaden i Hong Kong för att kolla upp om jag var tvungen att söka visum i förväg. I kön bredvid mig ser jag en bengal och blir jätteglad över att det finns folk från mitt födelseland som får chansen att resa och se världen – det är det bästa jag vet och något jag önskar alla fick uppleva minst en gång i livet. Tyvärr blir jag snart besviken då jag får höra att Bengaliska medborgare inte släpps in i Vietnam, så han får inte ens söka visum. Ännu tydligare blir sedan kontrasten när det blir min tur och jag får beskedet att som Svensk medborgare behöver jag inte söka visum alls. Jag kommer få ett visum gratis vid gränsen.

Jag kom att tänka på detta igen för några dagar sedan när jag fick veta att Indien håller på att bygga ett staket runt hela Bangladesh. Det skär av byar från varandra och gör att kusiner som bor på ”andra sidan” nu inte kommer kunna träffas igen. Det konstigaste är att jag som är en total främling, utan problem kommer kunna fortsätta att korsa gränsen som om ingenting har hänt. Detta får mig att tänka på andra stängsel och murar som byggs runt om i världen. Den mellan México och USA eller den mellan Israel och Palestina. Det får mig att undra om världen verkligen blir så mycket öppnare och i så fall för vilka blir den öppnare? Är det bara för den rika eliten i Väst som världen blir en öppnare plats, medan  alla andra i världen ska spärras in i sina länder så vi vet var de finns. Eller kanske stora turistattraktioner som vi kan besöka på semestern men som vi inte vill ska komma och störa oss hemma i den trygga vardagen?

Ibland blir jag riktigt arg när jag tänker på hur olika förutsättningar folk har och hur vi inte ser vad vi gör med världen. Att vi inte ser att vi måste lösa dessa problem snart, för en dag kommer vi inte kunna stänga in oss i Europa längre och tro att allt kommer lösa sig. Om inte för att det är det ända rätta att göra så för att minska överbefolkningen och naturförstörelsen i världen. Om fattiga flickor inte får en vettig utbildning kommer de fortsätta giftas bort vid 14 års ålder för att de ”ändå inte gör någon nytta hemma”. Dessa unga flickor förtjänar att få vara barn – inte att föda barn! Och om folk inte får tillgång till förnyelsebar energi för att laga mat och värma sig kalla nätter, kommer de att fortsätta att bränna fossila bränslen och överutnyttja naturen som vi alla är så beroende av.

1 kommentar: