Hade fått uppfattningen att allt vi behövde för projektet fanns tillgängligt i Bangladesh och att det bara skulle vara att sätta igång när jag kom ner. Men icke. Nu över en månad senare har jag ännu inte lyckats köpa en komponent till solfångaren som är av avgörande betydelse för att projektet över huvud taget ska fungera. Har lyckats hitta en försäljare i Kina som har produkten men det tog ca 2 veckor att komma fram till vad vi behövde och vad detta kostade inklusive olika sätt att transportera den till Bangldesh.. Tydligen tog det för lång tid sjövägen då vi ville få produkten snabbt! Så ca 3 veckor senare hade vi äntligen fått klartecken att köpa den produkt vi ville ha… Sedan tog det nästan en vecka bara att komma fram till hur vi skulle betala för den, Letter of Credit, betalkort eller en banköverföring. Valet landade på en banköverföring trots att det tydligen är lite krångligt.. Och nu ytterligare en vecka senare förstår jag vad de menar.. Hur kan nått fungera här om det tar en hel vecka att bara göra en överföring av pengar från en bank i Bangladesh till en Bank i Kina??? Det är ju en standard överföring här med tanke på hur mycket som importeras därifrån till Bangladesh.
Hoppas nu att betalningen ska vara klar innan jul så att den kan skickas hit innan nyår men sannolikheten för det verkar inte goda. Tänkte iaf ta lite ledigt och åka ner till Keshapure – byn där jag bodde som barn, nu över jul. Ska bli kul att återse det även om jag misstänker att jag inte kommer känna igen långt mer än vårat hus.
Iaf God Jul på er alla!
Idag fick jag klartecken att betalningen kommit fram så nu är det bara att vänta ca 2 veckor till på leverans..
SvaraRaderaSå har nu fått besked att solfångaren är skickad från Kina! Borde komma fram nästa måndag :)
SvaraRadera